Jeg er glad

Forår i Hamborg

Det var en særlig oplevelse, at ankomme tilbage i København efter 3 døgn i Hamborg. Jeg har oplevet denne tyske by med alle sanser åbne, lyde, dufte, stemninger, visuelle indtryk, har blandet sig i en fornem forårsoplevelse så fyldt med vitalitet, inspiration, kreativitet, kærlighed. Jeg så på København på samme måde i går aftes. Åbent, så påny.

Jeg har Hamborg under mine negle og i alle celler, indeni og udenpå. Erindrer duften af U bahn, Hamborgs metro, der bevæger sig op på gaden fra undergrunden, duften af nyslået græs, udsavet træ, mange skabte konstellationer med livgivende vand i bevægelse i den store smukke rekreative park, benzin, havn, søde tyske kagesager, etnicitet.

Dagene er en symfoni af kontrast, flow, i harmoni. Der er mange insisterende både hjemløse og ludere især i St. Pauli kvarteret, det lokale sexforum i Hamborgs havnekvarter. Jeg forestiller mig jeg gik med store øjne og måbende, halvåben mund, da jeg betragtede rækkerne af mange kvinder, prostituerede, der åbenlyst henvendte sig til forbipasserende mænd på gaden. Jeg har også undersøgt lokale sexshopper med stor interesse.

Hamborg er den næststørste by i Tyskland med 1,774 mio. indbyggere. Jeg har aldrig regnet den for noget særligt, det var blot en by vi kom igennem, da jeg var barn, og vi rejste på camping i Europa. Jeg har altid husket Hamborg for den store bro, der hæver sig højt over havnen og førte os forbi, over, igennem byen.

Nu har jeg i stedet rullet mig godt og grundigt i byen. Vi boede på et billigt og centralt hotel få hundrede meter fra hovedbanegården. Fra hotelværelset husker jeg lyden af bilernes dæk på brosten på pladsen nedenfor og kirkeklokken i St. Georg kirken på pladsen, der slog hvert kvarter.

Min eneste anke var, at vi ikke ville have badekar på værelset. Men da vi ankom til værelset, som var stort og lyst, viste det sig, at der VAR et badekar, og det er blevet brugt til dyb afslapning og nydelse, med kirsebær, mousserende tysk vin, i salt og olier, massage, om aftenen.

Vi har gået usædvanligt mange kilometer. Først den sidste dag, søndag, tog vi U bahn til ‘der Fischmarket’, et kæmpe marked med alverdens – både beklædning, souvinirs, grønt, fisk mv, på Hamborgs havn nedenfor Altona og St. Pauli kvarteret. Ellers valgte vi at gå, frem for at tage bus og U bahn, for virkelig at absorbere byen. Dette ledte os igennem den fascinerende sammensætning af ny og gammel arkitektur, som arkitektonisk og æstetisk syntes gennemtænkt. Jeg faldt i svime over den pompøse barokke arkitektur, som er omfattende byen igennem. Under 2. verdenskrig blev over 50% af byen destrueret, så det har været nødvendigt, at bygge nyt. Men mange steder er det også tydeligt, at den tyske folkesjæl har ønsket at bevare, restaurere og rekonstruere den gamle bygningsværker. Komponist kvarteret favner en blanding af gamle og rekonstruerede bygningsværker. Her stod vi foran det hus Brahms er født i, og mærkede en smule af evigheden.

Den tidligere domkirke blev sønderbombet under 2. verdenskrig, stort set kun tårnet står tilbage og nogle få fragmenter af kirkens tidligere ydermure. Tilbage står en rørende plads, hvor kirkerummet tidligere var, der bærer smuk symbolsk kunst, som tydeligt holder sorgen og det knuste hjertes visdom i sig.

I tidligere tider var St. Pauli et piratkvarter, der hærgede mange pirater på Elben. Havnen i Hamborg er ufattelig stor og dynamisk. Spontant besøgte vi et kæmpe maritimt museum i 8 etager, det syntes endeløst og dybt fascinerende, da vi tilbragte 3 timer, på at stige til vejrs i den virkelig omfattende og informative, meget moderne og æstetisk dejlige opstillede udstilling.

Fredag aften oplevede jeg min jomfru ballet i StatsOperaen. Renku, opsat af Yuka Oishi og Orkan Dannsom, skabt og inspireret fra den japanske poesitradition. Højt oppe under loftet var jeg i to en halv time fortryllet af syntesen mellem smuk musik, scenografi, dans, ædle kostumer, betagende lyssætning. Scenografien var minimalistisk, med få effekter, kostumer og lyssætning holdt i sort, hvid og rødt, i et vidunderligt passioneret kærlighedsdrama. Musikken var opsat af forskellige bidder fra en vifte af komponister. Der var en formidabel violin solo. Orkesteret var af mindre størrelse, uden trommer, med delvist live, delvist synthizised musik, og et gammelt vokalt stykke fra 1920’erne…

Lørdag var der stordemonstration i adskillelige tyske storbyer mod EU, mod kapitalismen og uligheden. Flere græsrodsorganisationer deltog og der var overordnet et stort antal mennesker/demonstranter til stede, i fredelig forening. Der var et overvældende antal politifolk, både civile, uniformerede og kampklædte, i gaderne. Vi talte med lokale aktivister, og gik med på ruten en del af vejen. Det var spændende, interessant.

Det har været en vidunderlig rejse. Åben for undergrund, den tyske punkede råhed, grafitti, ædel højkunst og arkitektur, spændende designs og fremstilling i butiksvinduer, gadekunstnere, kunst, glasfacader, barokke facader, tårne, spir, høj prioritering af en grøn by med megen beplantning… Der er mangfoldigt i Hamborg.

Jeg føler mig mæt, sulten, begærlig, opfyldt, renset, inspireret, stærk, blød, handlekraftig, ledt i en ret retning, efter denne tur. Livet er så blødt i denne tid, så kærlighedsmættet. Alting foregik i et fint, harmonisk flow. Vi gik altid i den rette retning, ankom altid på det rette tidspunkt.

Hamborg, jeg kommer tilbage til dig!