Barndommen genudsendes ikke
På Rudolf Steiner Skolenerne har eleverne stortset de samme fag, som deres kammerater i en dansk folkeskole. Men metoderne til indlæring og baggrunden er fundamentalt anderledes. Ifølge Steiner pædagogik tror man på, at børn skal have lov til at være børn, og de testes, vejes og måles ikke. Frem for at se læringskasser med bestemte mål de skal nå på bestemte tidspunkter, ser man på det individuelle barn, ser barnet som mennesker fremfor læringsprodukter. Ser de styrker og kvaliteter, de hver især har, og bygger undervisningen på det.
Lærerne bruger den levende fortælling. Eleverne skriver og tegner selv deres bøger og får på den måde et personligt forhold til det lærte. Sådan arbejder man gennem hele skolegangen med at gøre den abstrakte læring konkret for børnene. Når eleverne lærer at måle, sker det som del af en byggeperiode, hvor en bænk, en port eller en skulptur skal formes. Tabellerne tilegner eleverne sig ved at klappe dem i takt, så de bliver en rytmisk bevægelse i kroppen.
Dette er blot nogle få eksempler på Steiners værdier. De hviler på livsanskuelsen antroposofi, og målet er at gøre eleverne til frie og selvstændige mennesker med en sund dømmekraft.
Rudolf Steiner-skolerne har arbejdet i Danmark siden 1950. Det er en skoleform som bygger på indsigt i barnets udvikling, og som tilrettelægger sin læreplan efter denne.
Læs også om principperne for I favnsk forældreskab her
Vil du lære dig selv at kende,
se dig omkring i verden til alle sider.
Vil du lære verden at kende,
se ind i din egen sjæls dyb.
Rudolf Steiner
Ingen kommentarer endnu